sobota 5. března 2011

Čokoládový koláč se smetanou

Tak jsem se rozhodl obohatit Errolovy výlevy o něco nového. Jak nejspíš víte, rád jím. A protože jsem tak trochu "rozežraný" a občas dostanu chuť na něco, co mi nikdo neudělá, musel jsem se naučit vařit. Tento svůj koníček pravidelně rozvíjím a stále zkouším nové a nové věci. Kdo mě zná trochu lépe, ví, že mám "úchylku" zejména na dvě kulinářské oblasti. V první řadě to je asijská kuchyně a v druhé řadě to jsou všelijaké deserty, dorty a koláče. Inu, kdo by neznal můj slavný vysokokalorický Medovník... (=

Nedávno jsem se rozhodl, že pozvu na snídani svou drahou polovičku a že ji udělám radost tím, že onu snídani sám vyrobím. Protože jsem chtěl něco jednoduchého, zadal jsem do vyhledávače slovo "nepečený" a protože znám chutě své milované (mluvím pořád o jídle) přidal jsem slovo "čokoládový" a pan Google už mi sám do trojce doplnil slovo "dort", které jsem změnil na koláč, protože přece jen narozeniny neměla. Našel jsem hned několik receptů, všechny jsem prošel a nakonec z toho něco vytvořil.

Budete potřebovat: 200 g sušenek (např. esíčka), 100 g másla, 250 g čokolády na vaření, bílky ze dvou vajec, 85 g moučkového cukru, 250 ml smetany ke šlehání. Dortovou formu nejlépe s odnímatelným dnem, kterou vymažete máslem nebo vyložíte papírem na pečení.

V původním receptu bylo pouze 100 g sušenek a 50 g másla, ale to mi v poměru k množství krému přišlo poněkud málo, takže jsem množství zdvojnásobil. Sušenky rozdrtíte (nejlépe v mixéru), zalijete rozpuštěným máslem (nejlépe funguje mikrovlnka) a promícháte. Vzniklé těsto vložíte do formy a lžící jej rozprostřete po celém dně, aby vytvořilo souvislou vrstvu. Aby se vám těsto nelepilo na lžíci, namočte si ji do horké vody.

Nyní přistoupíme ke krému. Krém se skládá ze tří základních ingrediencí: čokolády, smetany a sněhu. Nejprve ve vodní lázni rozpustíte čokoládu. Doporučuji vám kombinaci dvě 100g čokolády na vaření a jedny Kaštany. Můžete samozřejmě přidat jakoukoliv hořkou (alespoň 70%) čokoládu. Zjistil jsem, že není na škodu, když v ní jsou oříšky. Než se vám čokoláda rozpustí, máte čas vyšlehat smetanu. V receptu psali do polotuha, ale nic se nemá dělat napůl. Čím tužší krém bude, tím lépe, o tom jsem se sám přesvědčil, takže vyšlehejte hezky do tuha. Až se vám rozpustí čokoláda rozpustí, dejte si ji bokem a vodní lázeň využijte k vyšlehání bílků s cukrem. Vzniklý sníh pomalu a lehce (to je velmi důležité) promícháme s čokoládou. Máte-li po ruce maminku, zeptejte se ji, jak zacházet se sněhem, tohle je totiž nejdůležitější část receptu. Jakmile vám sníh spadne, koláč nebude lehký a nadýchaný, což by byla škoda. Až vmícháte do sněhu čokoládu, stejným způsobem přimíchejte vyšlehanou smetanu. Nyní máte krém hotový, ale můžete jej ještě trochu vylepšit přidáním skořice,rumu, brandy nebo oříšků. Hotový krém pak vylijete do formy na připravený korpus.

Koláč je hotov. Poslední, co musíte udělat, je nechat jej odstát, nejlépe přes noc, aby krém ztuhl. To je druhá nejtěžší pasáž přípravy. Ale pokud jste jako správní kuchaři během celého procesu ochutnávali, budete tak přeslazeni, že jistě odoláte. Druhý den vás čeká vynikající koláč, který se skvěle hodí k odpolední kávě, nebo k již zmíněné snídani. Přeji dobrou chuť.


Žádné komentáře:

Okomentovat