středa 26. října 2011

Mračna se stahují

Poslední dobou se ne světě výpočetní techniky objevuje jedno kouzelné slovíčko – „cloud“. Jak se začal šířit internet, začaly se rozšiřovat i možnosti jeho využití. S narůstajícím počtem uživatelů internetu vznikla potřeba sdílet informace, a protože někoho nebavilo rozesílat dokumenty emailem, vznikly služby poskytující prostor na uložení těchto dat. A někdy tou dobou si kdosi řekl, že by tato metoda šla využít ve větším měřítku. Proč spoléhat na to, že mi zaměstnanec pošle svou část zdrojového kódu, když když může vlastně vzdáleně programovat přímo na mém počítači (serveru)? A tehdy, milé děti, začal vznikat cloud programming. A stejně jako dříve počítače, i cloud se po firemním využití začíná rozšiřovat do sféry osobního využití.

První „obláčkovou“ službou, kterou jsem začal používat, byly Google Docs. Nejdříve jsem jej používal na drobné poznámky a zápisky, když jsem nebyl u svého počítače. Později jsem začal objevovat nové funkce, jako formuláře a jejich zpracování. Stačilo vyrobit krátký dotazník, vyvěsit ho někam na internet a o zbytek se postaral Google. Nejednou jsem se také vyskytl v situaci, že mi někdo poslal Excelovskou tabulku a já neměl nainstalovaný MS Office. Co s tím? Nahrál jsem soubor do Google Docs a mohl jsem je nejen prohlédnout, ale i upravovat. Jindy, se mi stalo, že jsem potřeboval převést .doc na .odt a neměl jsem po ruce vhodný desktopový nástroj. Sáhl jsem tedy opět po internetu nahrál jsem Wordovský dokument do cloudu a opětovně jej stáhl jako OpenOfficeovský. Vlastně jsem to ani nemusel dělat, stačilo kamarádovi poslat odkaz a ten si jej mohl stáhnout třeba jako .pdf.

Jako další jsem začal používat Google Music. Když jsem tuto službu viděl poprvé, říkal jsem si, k čemu mi to bude, vždyť mám MP3 přehrávač. A pak najednou jsem byl ve škole a přehrávač jsem nechal doma. Co s tím? Stačí se připojit k internetu a přehrát si svou oblíbenou hudbu, a to nejen na počítači, ale i na mobilu či tabletu. Když máte k dispozici wi-fi, nic vám nestojí v cestě. Možná se vám také někdy stalo, že jste formátovali disk a přeinstalovávali systém. Všechnu hudbu jste měli někde na záloze a neměli jste čas ji kopírovat, protože jste museli zrovna instalovat kdovíco. Nyní může zakročit cloud a muziku budete mít hned po ruce, stačí vám internetový prohlížeč (ano, dokonce i Internet Explorer).

Dnes jsem opět využil internetových aplikací, i když tady nelze mluvit o cloudu. Navštívil jsem Picasu, ve které jsem si otevřel webový grafický editor Picnik (Protože dělat cokoliv v MS Paint je za trest). Ořezal jsem fotku, upravil jas a kontrast, použil nějaké přednastavené filtry, přidal rámeček a uložil do webového alba. Ano, je to ta fotka, kterou vidíte na začátku tohoto příspěvku.

Sečteno podtrženo, v internetu je budoucnost. Používáme (já tedy určitě) čím dál, tím více internetových služeb. Jaká nás čeká budoucnost? Budou za nějaký čas počítače jen branou do světa internetu a vše se bude odehrávat na vzdálených serverech?

3 komentáře:

  1. Za 3, protože historie je trochu špatně.

    Tuto zvrhlost začal mohutně propagovat Amazon, když hlavně před Vánoci (neověřeno, ale kdy jindy je nákupní horečka největší) potřeboval vyšší výpočetní výkon. Po Vánocích pak nastalo dilema, kam s ním (rozuměj hardware)? Prodat a za půl roku koupit znovu? Amazon nakonec neprodal a místo toho spustil službu Amazon Web Service. A tak vznikl pojem cloud computing.

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě jedna věc, jak používáš Google Music v Evropě?

    OdpovědětVymazat
  3. Úplně normálně, chceš pozvánku? (=

    OdpovědětVymazat