sobota 6. srpna 2011

Kdopak mi to tu loupe wifinku?

Před pár dny jsem jel tramvají z nádraží a chtěl jsem si cestu zpříjemnit četbou elektronické knihy. Jak tak koukám na displej, vyskočí mi upozornění "nalezena nová síť". Nejdřív jsem se trochu neštval, že jsem zapomněl vypnout wi-fi, ale pak mě napadla jiná věc: jestlipak se mi podaří chytnout ještě něco? A tak jsem celou cestu pozoroval naskakující a mizící bezdrátové sítě všech domácností, obchodů a restauračních zařízení. Celkem jich bylo kolem sto padesáti a z toho kolem dvaceti nezabezpečených, to mě vedlo k zamyšlení...

Moře plné sítí

Jak jsem již zmínil, zarazilo mě, kolik sítí se mi podařilo chytit. Jel jsem přes město, to ano, ale chytal jsem z tramvaje, která já v podstatě Faradayova klec na kolečkách. Dnes má wi-fi opravdu každý, dokonce i trafiky (např. Trafika U Ranče). Kromě počtu jsou zajímavé i názvy, kam se hrabe můj Arpanet. Mezi obvyklými "Novákovi", "Internet" a "Wifina" vykoukne nějaká "Sněhurka", "Karkulka", "Prdel", "Nečum vole", "Orlí hnízdo", "Bublanina", "Mikrovlnka" nebo "www802cz9590openDHCP".

Internet zdarma?

Nejprve vypustíme zabezpečené sítě. Ne že by se do nich nešlo dostat, většina lidí stejně používá heslo "12345" nebo "internet" a o nějakém filtrování MAC adres nemá ani ponětí, jen nabourávat se do těchto sítí by bylo neetické a někteří by to možná považovali i za trestný čin. Co nám zůstane? Sítě nezabezpečené. Kavárny, hospody, veřejné budovy a hloupí lidé. Když jsem jel přes město, chytl jsem Městskou knihovnu, hned za ní Vlastivědné muzeum, pak Café 87 a o kousek dál nějaký obchod a nakonec Café Sant' Angelo. Řekl jsem si tedy, když si všechny tyto sítě uložím, systém mezi nimi bude přepínat a tak budu moci ujít asi 500 metrů s internetem zadarmo. To mě vedlo k zamyšlení, dala by se stvořit mapa volně přístupných wi-fi sítí a chodit tak po městě a mít stále připojení k internetu? To budu muset prozkoumat. Alespoň se nějak zabavím druhou půli prázdnin.

3 komentáře:

  1. Já už se tím zabývala, takže můžeš směle využít mou primitivní mapku na http://looney.bloguje.cz/884797-olomouc-a-wifi.php
    Mohla by se udělat líp, ale není čas.

    Mimochodem, ve městě jsem narazila na wifi s názvem Komunistijsouprasata.

    OdpovědětVymazat
  2. Koukám, že jsi zase krok přede mnou (=

    OdpovědětVymazat
  3. To víš, študovaná kartografka ;)

    OdpovědětVymazat