sobota 13. října 2012

Bleskovka: Proč jsem nešel volit

Pokaždé, když přijdou volby, najde se skupina lidí, která nechápe, že nemáme volební povinnost, nýbrž volební právo. Lidé, kteří se neúčastní voleb jsou jimi označováni velmi nelichotivě. Často se ozývají zlá zvolání typu: „To je ti osud naší země úplně u prdele?“ nebo „Kdo nejde k volbám, volí komunisty!“ Tito lidé bývají často tvrdohlaví a arogantní a nezajímají je důvody, ani motivy nevoličů. Jedinou omluvenkou je smrt.

Já osobně jsem volič příležitostný. Záleží, jaký orgán se volí a je-li z čeho vybírat. Na posledních krajských volbách jsem byl. Ač jsem se podle svého nejlepšího vědomí a svědomí snažil zvolit příznivou budoucnost pro naše město i kraj, nakonec vyhrál akvapark. Stane se, ne každá volba může být úspěšná. Také jsem byl na posledních parlamentních volbách. Opět jsem volil stranu, která mi připadala jako nejlepší. Vyhrála však strana jiná, ale nehledě na vítězství pak zemi ovládla koalice strany třetí. Tehdy jsem alespoň částečně něčemu pomohl, ale pořád to nebylo to pravé…

Politika mě začala rozčilovat. Nikdy jsem se oni nijak extra nezajímal a nikdy jsem jí pořádně nerozuměl. Když pak před pár dny přišly volební lístky, tázal jsem se sám sebe, kdo si zaslouží můj hlas? Lidi znám jen z plakátů v tramvaji a z billboardů. To že se na mě usmívají mě však nepřesvědčí o tom, abych je volil. Tak co tedy? Pročítat si curriculum vitae všech zúčastněných? Na to nemám zrovna náladu. A tak jsem se ocitl v bodě, ve kterém jsem chtěl k volbám jít, ale nevěděl jsem koho volit. A tehdy jsem si vzpomněl na „veselou“ příhodu z domova důchodců, kde staré babky povídali, že dělníci jsou důležití, a tak půjdou volit dělnickou stranu. Co to s tím má společného? Pokaždé chodí k volbám i lidé, kteří žijí mimo realitu. Nesledují politické dění a politice nerozumí. Stejně jako já. Jenže tito lidé jsou natolik naivní a důvěřiví že se nechají nakrmit předvolebními sliby nebo podlehnou různým pochybným motivům. Nemáte rádi Romy? Volte DSSS…

A já si tedy říkám, jaký to má smysl. Jít k volbám jenom proto, aby mě lidi neoznačovali za zbabělého sráče? To nemám zapotřebí. Volit kohokoliv jenom proto, abych si mohl odškrtnout na seznamu položku „jít k volbám“ je hovadina. Volit za každou cenu bez rozmyslu, ať už z jakéhokoliv důvodu je stokrát větší blbost, než nejít volit vůbec. Proto jsem se smířil se svým osudem ignoranta, zbabělce a zabedněnce a tyto volby jsem vynechal. Inu svoboda volby spočívá i v tom, mít možnost volbu vynechat a nebýt k ní nucen s pistolí u hlavy.


Tyto důvody jsou samozřejmě strašně hloupé a jako obhajoba před pro-volebními radikály nemohou obstát.

3 komentáře:

  1. Volit jsem šla, ale tvoje důvody chápu. Při těchto volbách asi více než kdy jindy. I já měla problém si vybrat.
    Ale jak jsi hezky napsal "je to volební právo, ne povinnost", proč se za každou cenu nutit. Třeba ta nízká volební účast donutí někoho, aby se zamyslel a pak... (tak jo, dobře, jsem naivka).

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem se zase ptal proč volit do kraje, kde jsem za poslední 3 roky mnoho dní nestrávil. Co já vím, co zkonil nebo nezkonil multifunkcionář Tesařík a kdo vlastně tvoří koalici na kraji. Takže má volba skončila na mé neschopnosti sehnat na nedělní večer jízdenku zpátky do Prahy.

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto, ale naprosto se stotožnuju s tvym názorem a přístupem. Do puntíku. Volit jsem nebyl a málem mě někteří ukamenovali.

    OdpovědětVymazat