čtvrtek 16. června 2011

Stávka aneb objektivita zpravodajství

Dnes naší republikou "otřásla" stávka. A otřásla zejména s odboráři, kteří dostali nečekaný zásah. Místo tisíců demonstrantů jich bylo pár set a normální pracující lidé si se stávkou hlavu nikterak nelámali a do práce jeli na kole. Jinde se navíc nestávkovalo vůbec nebo jen ve velmi omezené míře. A tak tomu bylo u nás v Olomouci. Že je nějaká stávka se dalo poznat jen podle toho, že ve městě bylo více lidí než obvykle, protože si mnoho lidí vzalo raději dovolenou. Takže vlastně jediný, na koho měla stávka negativní vliv, byli sami dopravci, a to především České dráhy s milionovými ztrátami.

Odpoledne jsem se rozhodl vyrazit ven, abych takříkajíc omrkl situaci. Přišel jsem na zastávku, přijela tramvaj, nastoupil jsem a jel. Jako by se nic nedělo. Když jsem však dorazil do města, zjistil jsem, že se přeci jen něco děje. Všude je neobvykle mnoho lidí. Cestou na nádraží jsem potkal asi patnáctičlenný "dav" stávkujících, které doprovázelo policejní auto. Tito stávkující byli, na rozdíl od těch pražských, slušní a ukáznění a sprostě nepořvávali ani neznečišťovali okolí balíky hnoje. Přímo na nádraží jsem pak zahlédl auto České televize a štáb, který natáčel jistě velice zajímavou reportáž. Zaradoval jsem se, že Olomouc bude ve zprávách jako vzorný příklad města, které bez nejmenších problémů funguje i v době stávky. Cestou domů jsem v parku narazil na další redaktorku ČT, která už mluvila trošku o něčem jiném, tak jsem se začal obávat, co z toho nakonec vzejde.

Doma jsem tedy trpělivě čekal na večerní Události, abych se podíval ne své milované rodné město v televizi. A ejhle, reportáž z Olomouckého přednádraží se nejspíš ztratila a fakt, že MHD fungovala téměř bez omezení, jsem se nedozvěděl. Asi třicetisekundový vstup z olomouckého parku však byl součástí reportáže. A v tu chvíli jsem se rozčílil. Reportérka pronesla větu: "Zatímco se centrum Olomouce vyprázdnilo, zaplnily se městské parky." Ano, je to skoro pravda, až na dvě věci, "centrum Olomouce se vyprázdnilo" a "zaplnily se městské parky". Centrum se rozhodně nevyprázdnilo, ba naopak, jak už jsem informoval na začátku článku. A že se městské parky zaplnily je sice pravda, ale rozhodně ne vlivem stávky. Paní redaktorka by měla Olomouc navštěvovat častěji, nejlépe si jít každý den zaběhat do parku, a hned by věděla, že tam tolik lidí bývá každý den. Tedy, co to povídám, většinou tam bývá ještě více lidí, ale dnes se jim zřejmě nechtělo, protože bylo opravdu horko.

Další, čím mě ČT nepotěšila, byly záběry stávkujících před ministerstvem financí a jejich "rozhovor" s Miroslavem Kalouskem. V tomto případě pro změnu krásně vytrhli z kontextu jeho větu "Já tady dneska hákuju od půl sedmý, co dneska děláte vy?", která vyzněla jako arogantní odseknutí "spodině", která ho přišla obtěžovat. Shodou okolností jsem měl možnost vidět toto video nesestříhané. Pana Kalouska moc v lásce nemám, co si budeme nalhávat, ale zrovna tuto situaci zvládl skvěle. Snažil se rozbouřený dav uklidnit a slušně s jeho členy komunikovat, ti mu však na oplátku nadávali tradičním "dělnickým" slovníkem. I tato paní, které takto odsekl na něj nebyla nejmilejší. To nám však televize neukázala a zase tak byla jednou zcela "objektivní".

4 komentáře:

  1. Masmédia mají k objektivitě tak daleko jak je to jen možné. Zvlášť pokud se jedná o politiku.

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem viděl živé vstupy od nádraží, kde říkali, že doprava jezdí v pohodě, že to vypadá jako o víkendu, takže to co bylo přímo "živě" objektivní docela bylo. To co sestříhali teda už bylo opravdu horší...

    OdpovědětVymazat
  3. Ty záběry z přednádraží možná byly jen pro regionální vysílání. Když se totiž nic neděje a vše funguje, tak to pro večerní celostátní zprávy není zajímavé. Ani pro ty na ČT (pro Novu už vůbec, pro ni je zajímavé až když teče krev).

    OdpovědětVymazat
  4. Ono jak se to vezme. Jako politická propaganda je to výborný, ukázat, jak všechno krásně funguje. V médiích ale asi převládali odboráři, tak se přiklonili spíš k "jejich pravdě".

    OdpovědětVymazat