Po každé zkoušce (ať student uspěl nebo ne) nastane okamžik, kdy je mozek natolik unaven, že není schopen jakékoliv intelektuální akce. Učení vyvolává zvracení, čtení způsobuje rozostřené vidění a jen trochu náročnější film končí bez pochopení. Tehdy přicházejí na řadu počítačové hry, které dokáží mozek zaměstnat a rozpumpovat, aniž by si to sám uvědomil. V tomto zkouškovém období padl los na druhé pokračování logické
Stručně:
Pro ty, kteří se s Portalem ještě nesetkali, jedná se o logickou "střílečku" hranou z pohledu první osoby, která je součástí herní série Half-Life. Na rozdíl od jiných her, zde máte k dispozici pouze jednu zbraň, která vlastně ani není zbraň. ASHPD je zařízení "vystřelující" portály skrz které lze procházet. Jinými slovy: vystřelíte jeden portál oknem na zeď do třetího patra, druhý vystřelíte na zem před sebe a skočíte do něj. Co se stane? "Vypadnete" ze zdi ve třetím patře a nemusíte chodit po schodech. Stejně jako v prvním díle hrajete za neznámou dívku Chell (i když na konci hry už úplně neznámá nebude) a nacházíte se v komplexu Aperture Science, kde je vaším úkolem opět řešit logické problémy pomocí "portálové pušky".
O čem to je?
Po událostech z prvního dílu se Chell opět ocitá v "ubikacích" testovacích subjektů. Chell strávila ve stázi několik (desítek?) let a za tu dobu se komplex začal rozpadat. Ve chvíli, kdy dochází k kolapsu části budovy, probudí ji robot Wheatley, který se ji rozhodne osvobodit a dovést na povrch. A jak už to tak bývá, cestou narazí na spoustu problémů. Kromě testovacích místností se tentokrát podíváte i do útrob komplexu, navštívíte původní výzkumné středisko Aperture Laboratories, kde se dozvíte něco o historii firmy, a to přímo z úst jejího zakladatele. No, ani ne tak přímo z úst, jako spíš z nahrávek. Přes zastaralé ruiny se musíte pomocí portálů opět dostat do testovacích laboratoří a pak směle na povrch.
Co je nového?
Oproti prvnímu dílu se setkáte se spoustou novinek. Kromě známých plošin, beden a střílen přibudou další a další vychytávky. Nejprve se setkáte s laserem, který když správně nasměrujete, tak vám něco otevře nebo spustí. K němu také dostanete nový druh beden, které jsou schopné tyto paprsky směrovat. Dalšími novinkami jsou: světelný most (svítí, ale dá se po něm chodit), (anti)gravitační pole (spolehlivě přenese vás i vaše bedny do závratných výšin) a v bývalém výzkumném středisku narazíte na různobarevné funkční gely - modrý, která funguje jako trampolína a nastříkán na správné místo vám usnadní do té doby nemožné skoky, oranžový, díky kterému budete tak rychlí, že se vám občas podaří vyběhnout i po stěně a bílý, který vám umožní umístit portály na místa, kam to dříve nešlo.
Proč si hru zahrát?
Jednoznačně pro pobavení. A tím nemyslím jenom zábavu jako opak nudy, ale i zábavu takovou, při které se budete válet smíchy. Jestli si pamatujete na občasné vtipné hlášky GLaDOS z prvního dílu, tady jich je mnohem, mnohem více. Do toho přibude Wheatley, který vás naopak pobaví svou "tupostí". Stejně jako v prvním díle je velmi silnou stránkou dabing. Vlastně někdy zjistíte, že hru nehrajete, ale jenom stojíte na místě a pobaveně posloucháte monology umělých inteligencí. Hře bývá často vytýkána krátká herní doba (ano, 8 hodin hraní je na dnešní poměry málo). Zapomeňte však na nějaký speedplaying, raději si hrajte, zkoušejte a zkoumejte okolí. Tvůrci do hry ukryli spoustu zajímavostí, které stojí za to objevit. A jestli hru jenom hrajete a nevěnujete pozornost dialogům (tedy spíše monologům) děláte tu největší chybu. Tahle hra není o tom dohrát ji co nejrychleji a pak se tím chlubit na internetu, je to o požitku z hraní. A co je ze všeho nejdůležitější, i proti předchozím zvěstem se i ve dvojce setkáte s již legendární kostkou společnicí, která se stala jedním z herních internetových memů.
Sečteno podtrženo:
Chcete si procvičit mozkové závity nenáročnou formou? Zahrajte si Portal 2. Chcete se zasmát? Zahrajte si Portal 2. Chcete vidět křížence bedny a automatické střílny? Hádejte co. Zahrajte si Portal 2. Společně s prvním dílem jediná hra, kterou jsem hned po dohrání nevypnul, ale vychutnal si závěrečné titulky (ano, i tentokrát vám bude odměnou originální písnička v podání GLaDOS).
Moje hodnocení:
Žádné komentáře:
Okomentovat