sobota 12. února 2011

Ve spárech Googlu

Kdo by neznal Google, nepoužívanější a nejefektivnější vyhledávač. To však není vše co Google nabízí. O několik let později představil další ohromující produkt - virtuální model země Google Earth, který dal mapám úplně nový rozměr, ten třetí. To však nestačilo a o dalších pár let později se firma rozhodla prorazit na již poměrně nasycený trh s internetovými prohlížeči. Během dvou let si získal silných 12 % uživatel, čímž přeběhl 16 let starou Operu a 7 let staré Safari a stal se tak třetím nepoužívanějším prohlížečem. Poté Google provedl chytrý tah a koupil mobilní operační systém Android, který dokázal obratně prodat a dnes ho najdete na velké části chytrých mobilních telefonů na trhu. Největší přínos však byl v tom, že Google předvedl nový model, ve kterém může firma vydělat a zákazník mít produkty zadarmo. Inu, reklama je dnes mocná...

Jak se však Google vyvíjel a vydělával miliardy, stával se trnem v patě mnoha lidem. Některým začalo vadit, že velká soukromá korporace shromažďuje data milionů lidí, jiní si zas myslí, že Street View porušuje zákon na ochranu osobnosti. Možná je na těchto klepech něco pravdy a Google se jednou stane obávaným "Velkým bratrem", nebo taky ne. To nezmění fakt, že jeho aplikace jsou velice užitečné, snadno použitelné a hlavně zadarmo. Jak jsem již zmínil, vše je v podstatě financováno reklamou, takže za produkty neplatíte přímo, ale tím, že si někdy možná koupíte produkt, jehož prodejce si zaplatil reklamu na internetu. To přináší do světa svobodného software svěží vítr, neboť na rozdíl od jiných bezplatných projektů má Google dostatečně velký, zkušený a dobře placený tým vývojářů, takže se vám nemůže stát, že vaše oblíbená služba nebo aplikace přestane existovat, protože se jí tvůrce už nechce, nebo nemůže věnovat. To je také důvod, proč jsem takový fanoušek firmy Google a jejích produktů. A co používám?

Google search - vyhledávač, který požívá snad každý. Když se s nim naučíte pracovat, stává se mocným a neocenitelným nástrojem. Se správně zadaným výrazem můžete hledat .pdf dokumenty nebo .mp3 soubory, které se vám hodí. A to stále není vše. V případě potřeby zastoupí vyhledávač Google kalkulačku nebo převodník jednotek a měn.

Gmail - možná ještě pamatujete dobu, kdy jste se na něj dostali jen s pozvánkou od kamaráda... To byly časy. Nepamatuji, že by mi na Gmail někdy přišel spam. O proti konkurenci má desetkrát někdy i stokrát větší skladovací prostory (v základu 7 GB, za poplatek až 400 GB).

Google Chrome - Čím díl jej používám, tím víc ho mám rád a nedám na něj dopustit. Z počátku mě mírně zklamal, protože jsem byl zvyklý na určitý komfort, který mi poskytoval jen dostatečně vylepšený Firefox. S narůstajícím počtem uživatel se začaly množit i rozšíření pro Chrome a teď jich má tolik, že může ohnivé lišce (tedy pandě červené) směle konkurovat. Bohužel jsem v poslední době narazil na stránky, které nabyly pro Chrome optimalizovány, tak jsem se musel, i když jen na okamžik, vrátit ke kořenům.

Blogger - bez něj by to nešlo (= Systém pro tvorbu a správu blogů, který je dostatečně jednoduchý pro běžné uživatele a zároveň neuvěřitelně flexibilní pro zkušené webové programátory a designery. Můžete změnit barvu pozadí, nebo nechat jen kostru systému a kompletně od základu překopat zdrojový kód stránky. Se znalostí php nebo javascriptu člověk dokáže divy. Také umožňuje více autorů pro jeden blog.

Google Analytics - skvělý nástroj pro každého provozovatele stránek. Přehledné a detailní statistiky návštěvnosti. Ze které stránky se k vám uživatel dostal, jaký používá prohlížeč a rozlišení, ze kterého kouta světa se připojil, jak dlouho trvala jeho návštěva a kolik si za tu dobu prohlédl stránek? To je jen krátký výčet otázek, na které s Google Analytics dostanete odpověď. Sledovat můžete několik stránek a porovnávat statistiky mezi sebou. Můžete je také zpřístupnit jiným uživatelů.

Google Bookmarks - tuto vychytávku jsem začal používat teprve nedávno, když jsem si po technickém problému s počítačem a ztrátě dat vzpomněl na stránku, kterou jsem si uložil do záložek. Ano, záložky skončily v koši a já si nemohl za Boba vzpomenout, co tam bylo za stránky. Nyní mám všechny záložky na jednom místě - na svém účtu na internetu. Nejenom, že se mi už nic podobného nestane, ale navíc k nim mám přístup všude, takže si je můžu bez problémů spárovat se školním počítačem.

Picasa - další projekt, který vzal Google pod svá křídla. Počítačový program pro správu fotografií nepoužívám, ale společně s blogem jsem začal používat webovou galerii, kterou systém používá pro ukládání obrázků nahraných na blog. Obrázky můžete rozdělovat do alb, kterým můžete přiřazovat různá práva, takže jsou viditelné všem, jen těm, kterým dáte odkaz, nebo jen vám.

Myslím, že to by pro začátek mohlo stačit. V blízké době chci prozkoumat Google Code a Google Web API, s kterými by mohla být docela zábava. V budoucnu (snad to stihnu do konce roku) bych si rád pořídil smartphone nebo tablet s Androidem. Uvidíme, jak se bude dařit po finanční stránce. Zatím jsem si vyhlédl dva přístroje z dolního konce ceníku: Samsung Galaxy 550 nebo Point of View mobii Tablet GenII. Zejména druhý zmiňovaný se mi velice zamlouvá a že neumí telefonovat mi nevadí, přece jen můj telefon pořád slouží a kdyby ne, když máte "v kapse" takovouhle hračku, na telefonování vám stačí mobil za 300,- (=

Žádné komentáře:

Okomentovat