sobota 26. března 2011

Sum(lidé, domy, byty)

Dnes nám to začalo. Tolik očekávaný a tolik diskutovaný proces doprovázený hned několika problémy. Neprůhledná a možná i zmanipulovaná výběrová řízení, falešní komisaři a stovky, ba dokonce tisíce mladých lidí hlásících se k Řádu rytířů Jedi. Přes dvě a půl miliardy korun vynaložil stát na to, aby zjistil, co už dávno ví. Ano, mluvím o Sčítání lidu, domů a bytů 2011. Procesem, kterým jsou lidé šikanováni, je jim vyhrožováno desetitisícovou pokutou v případě neodevzdání formuláře, a to vše pod záštitou zákona o sčítání lidu, který je podle mnoha lidí přinejmenším kontroverzní, podle některých dokonce protiústavní. Jak je tomu doopravdy? Záleží na vás, jak se k tomu postavíte.

Hned ze začátku si vyplníme rodné číslo, datum narození a pohlaví. Tři otázky místo jedné. Proč uvádět datum narození a pohlaví, když obojí lze určit z rodného čísla? A proč vlastně uvádět rodné číslo, to ho snad nemá stát k dispozici? A trvalé bydliště? Národnost? Státní příslušnost? Nevyplňovali jsme tyhle údaje už tisíckrát při žádosti o občanský průkaz, řidičský průkaz a pas? Nebylo by jednoduší propojit databáze těchto státních institucí? No, jednodušší by to možná bylo, ale zato by to stálo méně peněz...

Takže nám to zatím vypadá tak, že celý proces je zastaralý a v dnešní době počítačů a internetu nemá absolutně žádný smysl. Pár chytrých hlav si řeklo, že by lidé mohli kromě papírových dotazníků vyplnit i dotazník elektronický a tak by se dalo vhodně utratit dalších pár milionů. V čem je háček? Když se rozhodnete vyplnit vše "na internetu" stejně budete potřebovat papírový dotazník, takže stromy stejně padnou. A proč jsem v předchozí větě použil uvozovky? Přímo na internetu totiž nic vyplňovat nebudete, jak jsem se prvně domníval. Místo toho se mi stáhlo jakýsi über .pdf soubor, který ani nešel otevřít, jelikož vyžadoval Adobe Acrobat Reader 9 a vyšší (že by si i firma Adobe přivydělala na našem sčítání?). To mě poněkud vyděsilo. Jakým způsobem .pdf soubor odešle moje data? Předpokládám, že budou šifrovaná. Pro více informací jsem tedy zavolal na bezplatnou infolinku, kde mi samozřejmě operátor, ani jeho nadřízení nebyli schopni odpovědět, jelikož nejsou technici a veškeré tyto služby zařizuje firma Hawlett Packard, které (zajisté poctivě) vyhrála výběrové řízení na dodavatele služeb. A Unicorn ostrouhal.

Všechno nakonec vypadalo velice hezky. Soubor měl certifikovaný elektronický podpis, volby se zpřístupňovaly v závislosti na odpovědích, takže já jako muž jsem nemohl odpovědět, kolik jsem porodil dětí. Pak jsem však narazil na něco, co mi poměrně vadilo. Vyplnil jsem nejvyšší ukončené vzdělání a obor, tj. úplné střední odborné (s maturitou) obor elektrotechnika. Poté jsem předpokládal, že stejná otázka přijde na současné vzdělání. Mýlil jsem se. Tím, že jsem vyplnil u položky "ekonomická aktivita" že jsem ekonomicky neaktivní student, nikdo už se mě na obor neptal a interaktivní dotazník přeskočil na otázku dojíždění. Takže stát se teď na základě dotazníku bude těšit na elektrotechnika, který během pár let vyjde ze školy a místo toho dostane informatika. "Není to tak trochu divné?," říkám si...

PS nezapomeňte korektně vyplnit národnost! V době, kdy byla národnost rozdělena na českou, moravskou a slezskou, hlásilo se k moravské národnosti 1 362 313 hrdých Moravanů. Při sčítání v roce 2001 to bylo jen pouhých 380 474. Takže Moravané, buďte hrdi na svůj původ!

8 komentářů:

  1. A přihlásil jsi se k Pastafariánství?
    S tou moravskou národností tě zklamu.
    Ale jinak si taky myslím, že to je pitomost.

    OdpovědětVymazat
  2. Ono to tam bylo tak nějak divně, že mě nenapadlo, že tam můžu napsat vlastní )=

    OdpovědětVymazat
  3. Parádní článek. Souhlasím naprosto, že celé sčítání je na hovno!!! I když mi mi moji spolubydlící geografové říkali, že z toho něco čerpají, stejně mi to přijde s prominutím na "pi*u". A pokuta 10K korun za to že něco nevyplním?? To už tady jednou bylo ne? A jmenovalo se to komunismus, kdy musel jít volit každý. Já s tom vidím určitou souvislost, vy ne? :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jenom pár drobností: ( :-) )

    Naše vzdělání není úplné střední odborné, ale "střední vzdělání s maturitní zkouškou", takže "úplné střední všeobecné" (nebo jak je to v tom dotazníku) - to byl ten zas*anej důvod, proč nemáme 50tku...

    Co se týče samotnýho sčítaní (aby to nevyznělo stejně pesimisticky jak od vás :D ). Buďme rádi, že nemáme 50 otázek jako Němci, nebo že se nás neptají na rasový původ a zdravotní stav jako v Irsku ;) ...

    S tím propojováním databází - mám pocit, jakoby se lidi v Evropě ještě nenaučili používat počítače, protože tady nejde pomalu ani schopní propojit registr pasů s registrem fotek na pasech :D

    OdpovědětVymazat
  5. Tím vzděláním sem si nebyl taky jistý. Sice jsme byli napůl gymnázium, učili jsme se chemii, biologii, zeměpis a dějepis, ale zase na druhou stranu jsme byli oborově zaměření na elektrotechniku, takže jsem dal úplné střední odborné. On ten náš obor je tak na půli cesty.

    OdpovědětVymazat
  6. 2 Lůďa: Když jsem se bavil s lyceysty z jiných elektroprůmek, tak 50tka je možná.

    OdpovědětVymazat
  7. 2 tsu: tak to by bylo fajne, ale Metla s tím jaksi nesouhlasil, když jsme se tenkrát ptali :(

    OdpovědětVymazat